Friday, August 6, 2010

another shelter house for unwanted cats..

salam uols...


semalam aku dijemput sekali oleh salah satu lagi Majlis Perbandaran kat Melaka ni.

another shelter house for stray cats was built! yeay2!! alhamdulillah..

basically, shelter house ni akan dikendalikan oleh salah seorang anggota NGO. and jabatan veterinar diminta untuk bekerjasama dalam khidmat rawatan dan penjagaan mereka.

perasaan aku? sangat super duper suka! huhu. ekceli, aku memang ada intention tuk kutip semua kucing2 yang berkeliaran kat kedai makan, pasar2 sume then bawak balik. tapi aku belum ada kemampuan dari segi bangunan dan bajet nak sara makanan mereka. nanti lah, one day kalau dimurahkan rezeki, aku akan set up gak 1 cats house ni. insyaAllah.

okay, jom proceed pada cerita rumah kucing yang baru ni.

kucing2 ni ditempatkan di 2 buah rumah, kuarters lama kerajaan, I guess. dah takde orang duduk, and rumah ni sangatlah besar. ada 4 bilik tiap2 rumah, so total ada 8 bilik plus umah sebelah dia.

buat masa ni, kucing2 yang tinggal kat sini ada dalam 30++ je. tak macam yang rumah lagi satu aritu, ada dalam 80++ cats.

lagipun rumah baru ni ada bilik2 berasingan, so easy nak separate jantan from betina, kittens, preggy queens, and kucing yang sakit.

so total rumah kucing yang ada kat Melaka dah ada dalam 4 buah, including SPCA. harap2 rumah kucing dan anjing akan sentiasa bertambah dari masa ke semasa. kesian sangat kat diorang yang bersepah2 kat luar sana, tak cukup makan...takde tempat tido yang proper...

anak kucing ni eksaited gile masa kami datang. melompat naik atas pintu. hehe.

ni bilik tuk kucing betina. sodap eyh dapat tido camni?

kawasan luar rumah kucing. syukur alhamdulillah, diorang dapat tinggal kat tempat yang proper.


yang ni comel giler. and sangat aktif. kalau gemok sure ramai nak kan?



momi, which book should I read first?


ops! yang ni bukan rumah kucing. ni "rumah kecik" chiepani. aku malas nak wat separate entry, so belasah letak dalam ni sekali.

holoh holoh... tu sebenarnya bukan pilih buku mana nak baca... eksen je lebey. dia tengah campak kuar sume buku dari rak tu...

dah penat "berkemas"... kita minum dulu!


inilah bilik bawah, yang kami tukar jadi bilik mainan chiepani... bilik chiepani kat atas, dedi tak kasi letak mainan.. semak kata dedi.

ekceli belum siap sepenuhnya. baru 70% siap.. karpet pun main belasah je letak yg bunge bunge. dinding pun tak cat lagik. and masih ada beberapa kotak unwanted things dalam bilik ni. fenin mana nak letak barang2 tu. nak buang sayang....

kalau buat garage sales, ada orang mau beli ka?


No comments: