Tuesday, January 12, 2010

sensitip nih!

salam uols...

saya dah lama pendam kan menda nih. tak tau nak setat katne jer.
ni pasal mentaliti dan perpepsi eyh persepsi sesetengah orang melayu kita. ye, orang melayu ok.
saya melayu ke? ahaks. saya orang malaysia. haha

sebelum saya mulakan, saya mintak maaf sangat banyak2 pada pembaca budiman yang saya kasihi sekalian (eyh pehal ayat ko cam nak setat perbahasan je nih? haha)
entry ini tidak ditujukan kepada sesiapa, melainkan untuk diri sendiri sahaja yang sudah muak menanggung hati dan perasaan yang semakin jelik dengan sikap segelintir manusia nih. tiada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang telah pass away.

okay, kes pertama. (ala2 perbicaraan di mahkamah).

mana yang korang pilih?
LUXURIOUS CAR vs SAVINGS di bank @ celah sarung bantal?

saya penah kena soal camnih, " doc, nape tak nak pakai keta Honda ke, Camry ke, Accord ke... doc gaji banyak, ley je nak pakai kan keta camni.."
huh, wat should I answer to those who's throwing me so such sarcastic question like this; in a nice way?
saya pun taknak la jawab secara sarcastic sangat, biasanya saya jawab, belum mampu lagi...banyak benda nak diutamakan dahulu.
tapi hakikat yang sebenar2nya, saya dan joe are not interested untuk berkereta mewah, tapi duit poket langsung takdak. lainla kalau memasing gaji 10k sebulan, mungkin la saya pakai keta tuh.hehe.
for me, watpe bergaya sakan tapi in the end, bile masuk gaji je, duit sume abes bayar hutang piutang yang keliling pinggang? in the end, pergilah menebalkan muka, pinjam duit kawan2, atau sedara mara sebab tak cukup duit nak makan la, nak beli susu anak la, pampers la, bayar ansuran umah la (bagi yang dah ada anak la) haduiiii mintak simpang banyak2.

ada orang memang sanggup bermatian2 berpegang pada prisip nih, BIAR PAPA ASAL BERGAYA. tapi kan, ramai dah saya tengok yang memang pegang prinsip nih.there's no need for me to mention it here. (kang kalau mention sini mapos mak, kena plagiat tak pasal2, kena banned dari menulis blog..arkkkk tidak!!)

kes kedua, mentaliti seorang insan bernama salesgirl@ salesman yang berasa hebat bile dapat kerja dalam kedai2 yang hebat.

okay bab ni memang saya dah lama annoyed ngan sesetengah salesgirl@promoter di shopping complex.
biasanya yang buat perangai ni promoter pompuan la, melayu plak tuh! tapi eksen kemain!!
take this as an example; saya penah masuk satu designer handbag punya kedai. ekceli takla mahal sangat pun (bagi saya la) . promoter pompuan tuh sikit punye lah pandang saya atas bawah, kemain kerek naw mak tengok! mentang2 mak masuk kedai tuh pakai jeans, pakai blouse biasa, ngan sandal jer, (takkan la kuar shopp pun nak pakai dress ngn heels bagaiiii... hello..that's so not me lah kan). punyalah promoter tu ala2 cam nak taknak je layan saya. huh, berasap gilerr.

tapi bila ada mat saleh atau cinos ala2 pakai hebat2 macam artis masuk, wahhhhh siap promoter tu leh greet, siap boley wat muka manis kemain lagi, pastu ley la pulak ko kemain promote barang tuh, promote barang nih.

kalau uols jadi saya, apa uols buat pada promoter tuh? nak sound die? hikss tak la kerek sampai macam tu kan. tapi saya akan blah je dari kedai tu without looking at her pun, or to the worst, saya akan give her 'my very nice sharp stare' yang akan buat die ingat muka saya sampai bila2! hahahahaha

kamu ni cik promoter, kamu janganla double-standard pada orang melayu sendiri. kamu pun orang melayu gak kan? kamu ingat kamu jadi salesgirl@promoter di kedai2 berjenama hebat, terkenal macam tuh, kamu dah cukup bagus ke? kamu ingat, orang melayu yang pakai simple2 macam saya ni, tak mampu ke nak beli barang kat situ? of coz la, sebelum masuk sesuatu kedai, saya akan timbang dulu, layak ke nak beli sesuatu dalam ni, kalau setakat masuk pusing2 dalam kedai tuh, sorry, saya memang tak buat camtu. biasanya kalau saya rasa saya memang tak layak untuk berada dalam kedai/outlet tuh, memang saya takkan masuk. so what says u wahai cik promoter yang perasan best? bajet diva je bile dapat keje kat kedai camtuh. (zue jahat mulut tolll!! haha)

kes ketiga, shopping barang basah di mana-mana supermarket.
okay, yang ni takla teruk sangat cam dua kes di atas. cume saya ada rasa cam nak debik2 je (i wish i could!) pada mata2 yang suka sangat sibuk2 nak stare kat barang2 yang kita isi dalam troli kita. pastu bila dah pandang barang dalam troli, pandang lak kite atas bawah.

heh makcik, kakak kakak oiiii! aku beli ape yang korang beria2 pandang sangat nih?? aku beli emas seguni? aku beli beras seratus kampit?? aku beli semua stok ikan ngan ayam yang ada dalam supermarket nih ke?? kalau sekali sekala takpe la kan, saya ley je terima. tapi kalau each time saya pegi supermarket orang duk bizi bodi perati sampai nak terjojol bijik matanya, ape kes kan?? saya nak gak tau.
kadang2 saya tanya gak kat joe, "abang, lipstik orang ni tersenget sampai telinga ke? tudung orang tak match ngan baju ke? baju orang ni sekshii sangat ke sampai nampak t***k ke hape? sandal orang ni kaler lain2 ke? "
and cam biasa joe akan jawab," mana ada, kita ok je cam biasa, biar jelah diorang tu. diorang minat tengok kita kot! " hahahahaha sungguh la hampagas jawapan joe itu. jadi apa kami buat, BOOLAYANN saja lah kan.

kesimpulannya saya nak cakap, untuk kes2 macam di atas, kita bukan tak boley nak bergaya kan, tapi biar kena pada tempat dan kemampuan kita. ada yang haru saya dengar baru ni, ada satu makhluk Allah tu, sanggup wat personal loan, juz sebab nak beli perabot tuk umah dia..what for?? tapi bila saya fikir2 balik, biarlah dia kan. asalkan dia tak menyusahkan saya sekeluarga, sudahla. pandai2 la kita rancang hidup kita. pada saya, saya masih muda.hidup baru nak mula, kerja baru masuk 3 tahun. saya bersyukur dengan apa yang ada. cukuplah, saya taknak lebih2. biar berpada2 kan. apa yang penting, duit makan pakai kami anak beranak sentiasa cukup, n ada savings tu yang terpenting. lagi satu, saya bukan nak tolong kompeni insurans promote insurans diorang, pasal saya tak dapat sesen pun hehehehe cuma saya nak advise, kalau boleh uols semua amikla insurans ek. tuk diri sendiri dan anak uols. kita tak boley predict apa akan berlaku pada kita esok lusa. nak harap savings yang tak seberapa tuh, memang tak mampu la nak tampung kos hospital yang mencanak2 tinggi tu kan.

okay tak larat mak nak membebel panjang2 lagi. kang ada yang baling mak ngan lesung batu, ada yang rasa nak cili2 mulut laser mak kang, ohhhh tidakkkkk hampunkan mak. mak mintak mahap uols. ni sekadar luahan rasa hati sanubari yang ikhlas dan tulus. assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh feeling ostazah arbayah ~~ ngeee ~~

6 comments:

•♥• Mrs RR •♥• said...

situasi yg biasa berlaku dlm kehidupan seharian kita zue..

cuma kita nie mmg dilahirkn berhati lembut.. x bz body, x rs bagus sgt (kdg2 xper)x dengki khianat.. haha!

xyah amik peduli dgn org2 yg x mndatangkn keuntungan pd kita.. klu diorg xder, kita pn x susah kn?

amm said...

hahahahaha...lawak2...ala klu nk pk apa yg org pk psl kt, smpi kesudah la jwbnya...be simple & humble, that's d way..ahak ahak i like it!!huhu...ya, btui tu ins is important utk dri kt sekeluarga..peace =D

~│CatWoman│~ said...

eita: yup! that's true ta...memang pown kan...
bak kata joe, boolayan jer org2 camnih..wat susah2 kite nak pikir kan watpe ye x...
asalkan kite hepi betul?
hehe

amm:yela mek, be humble sudahhhh...aku taw, bab insurans mu memang suka kan..haha...mu bukak jelah satu kompeni insurans mek, sonang anak2 kite nanti..kah2

•♥• Mrs RR •♥• said...

aper yg berlaku kt eita br2 nie.. bnyk ajar eita utk x amik port dgn 'spesies manusia' mcm nie..

btul laa amm.. klu amm buka agensi ins.. sure eita sign dgn amm jer.. sure kebajikan kami trjaga.. huhu!

amm said...

ewah2....jd agent mmg best tp nth mcm xminat lak, nk convince ngn cust bkn ssuatu yg mudah...urmm buka biz online sj la, import dr sn & jual d sini..wah berangan!!huhu...

~│CatWoman│~ said...

eita; tul2...sokong2...kalau kite layan maknanye kite pun cam diorang kan... =)