Friday, July 9, 2010

aku memang sukekan PETAI

salam uols...

petang tadi balik keje aku pegi pasar malam kat Taman Merdeka.

niatnye tak lain tak bukan adalah untuk mencari petai. ye, PETAI.

stok kat umah dah abes. harus diganti secepat mungkin. hihihi

ada yang tak suka makan petai?

RUUUUGGGGIIIIIII korang!


tapi kan, arini aku rasa macam jakun sikit. sebelum ni selalu je beli petai, tapi kali ni kan, size petai ni memang kebaboom la. extravaganza seh. ko tengok gamba atas tuh, sikit punye panjang... kussssss semangat!

selalu nye kecik2 je. kalau ada pun yang matanye jenis besar, tapi pendek2 je sepapan.

ni sepapan bapak punye panjang. ni petai spesis ape? ni kelorga dinosaur kah?


see, dia punya mata, humak ai... lagi besar dari syiling lima posen. lebar pulak tu.

aku dah bajet2 ni, resipi nak masak ngan petai besar gadang nih.
antaranya; sambal tumis udang petai. pehhhhhhhh kompom jilat lutut!

dulu kan, time sekolah petang (form 1&form 2), biasenya pas lunch terus bersiap pegi sekolah.

aku ni, siang malam pagi petang makan nasi mesti ada petai. seb baik makan nasi lemak aku tak letak petai. tu melampau. tu dah masuk kategori pemakan petai tegar.

masa tu, berkoyan gula2 aku isi dalam poket baju kurung, nak ilangkan bau petai punye pasal.

korang tau jelah, kalau bercakap ngan kawan, sah pengsan kawan ko time tu gak! bau dia memang satu toilet haru biru. wakakakakaka.

tapi kan, petai ni sebenarnya banyak sangat khasiat.

antaranya, ia mengandungi kandungan protein dan lemak yang tinggi berbanding tumbuhan hutan yang lain, selain itu kandungan kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1, B2 dan C juga tinggi.

kalau ikut perubatan melayu, petai juga berkesan untuk merawat sakit jantung dan kencing manis, juga mencuci buah pinggang.

bagus juga untuk rampingkan pinggang, slim badan, buang lemak, kasi muka cantik berseri cam rozita che wan tuh! eh eh, takde2. ni aku je yang pandai2 tambah. ^_^

kot nak jadi rozita che wan, kena makan sendayu tinggi la. makan petai semata tak jadi der...

selain itu, ia juga berkesan untuk mengeluarkan cacing dari kanak2. (info dari wikipedia.org)

boley jadi ubat cacing ek? bagus! chiepani, meh sini, momi ajar makan petai nak.........

takyah beli ubat cacing kan kan kan?

huhu. selamat makan petai! cubelah, mana tau lepas ni jatuh chenta kan...

3 comments:

Hana Faza-same person said...

petai terbaekkk dtgnya dari kampung faza, kak zue..hehehe..bidor,perak memang terkenal dgn hasil petai sb ada ramai org asli..memang kat sini saiznya besor gituh..wallah,melelh ckp u..

amm said...

sedap tuh babe....tp nk mkn kne ikot "timing"...miahahaha....

Mrs.Joe Sparrow said...

faza: hehe... akak kirim ngan awak boley? tolong pos sini ek... =)

amm: I tau bile waktunye! ngeh ngeh ngeh