Monday, September 6, 2010

dah ready nak balik kampung?

salam uols..

tahun ni korang balik mana? umah famili sendiri ke umah mentua?

kalau aku, takyah tanye. memang takde istilah "gilir2 beraya" ni. hihi.

every year raya memang raya pertama adalah wajib di rumah maktuk joe, kat Johor. awal2 before kawen dulu, memang aku dah dimaklumkan tentang ni. maktuk nak tiap2 kali raya, semua anak menantu, cucu and cicit dia berkumpul sama2.

after salam pagi raya, nak cabut pegi umah famili sendiri pun, pegi lah. janji pagi raya pertama semua mesti ada depan mata dia. agaknya kalau aku dah tua nanti, aku pun jadi camni gak kan..

seb baik mak ayah aku sporting morting. diorang pun paham dah. so tak kesah la kalau every year raya pertama aku takde. janji raya ke-2 onwards, aku kat Klang. tu lagi menarik tau. ley melepek bawah ketiak mak sampai cuti abes.. huhu

begitulah kisah aku every year raya pertama. kalau orang lain, sure tengah berbahagi2 nak balik mana dulu time raya kan? hihi. aku takde merasa pun camtu. tiap2 tahun pun sama je... **wah, tetibe termengadu. kih kih kih

apepun, yang penting tiap2 kali raya aku eksaited. sebab time raya kat Johor ni la nanti dapat makan burasak mak ngah (ada sape2 tak tau burasak ni ape?) , sate daging mak ndak, kuah kacang and rendang acik, lemang pak ndak, and macam2 lagi. malam raya lagi la kompom meriah, penuh 1 rumah mak tok. sampai ke pagi tak tido diorang ni tau.

tahun ni, malam raya tu nanti makde cakap nak buat buffet je masa berbuka. tak dan dah nak bentang tikar makan ramai2. tak muat dah dapur tu. hahaha. sure meriah. tak sabar betul nak tunggu time tu. nanti aku upload pic banyak2 time berbuka malam raya kat Johor nanti. ^___*

and paling penting, kitorang dah "chop" nak landing kat mana tahun ni. kitorang decide nak bentang tilam tido anak beranak depan katil mak tok je.

adegan "chop mengechop" tempat tido ni amat penting ye uols. sangat penuh sesak umah maktok time raya. sana sini ada orang terbongkang nanti ko tengok. sepupu sepapat beratur tido reramai. kiut giler. siap ada yang bentang tilam depan hall je. memang padat masa ni. tapi syiokkk!

tahun ni kami terpaksa beralah ngan sepupu joe yang baru dapat baby. so kami bagi bilik kitorang kat kampung tuk dia guna anak beranak. selesa sikit kan.. orang ada baby kecik ni layanan harus la spesel. aku pun merasa dah dulu..

ekceli ada 4 bilik lagi kat tingkat atas, tapi aku malas nak panjat tangga tinggi2 tu.. rumah kampung kan.. seriau sikit nak naik tangga ni. kang tergolek akakkkk jugak yang malu. abes ilang vogue mak nanti taw...tak kelaasss dah. hihihi

okay, rasa nya cukup dulu cite pasal beraya kat kampung ni. aku dah teruja ni, padahal baru menaip je. bahaya bahaya. kang tak pasal2 sok aku amik cuti terus... kes tak sabar nak balik kampung punye pasal.. ^__^

mood sedey :: apepun, aku tetap rindu nak salam cium tangan mak ayah aku di pagi raya. makan ketupat rendang, kuah kacang mak. uhuks. tapi aku selalu ingat, bila dah kawen, suami kite no.1... kena utamakan permintaan dia dulu. tu la pengorbanan seorang isteri kan.

tapi takpe. henpon kan ade. kite calling2 je mak ayah nanti pagi raye.. TM kan ada... hahahaha. iklan tetibe.





2 comments:

amm said...

aku pn sm ngn ko zue, setiap thn sama iaitu mesti start rumah aku dl!! wakaka.....payah la kg jauh sgt ni kn & tu yg kne dahulukan rumah yg kami tumpang...

**mood happy & sedih**

pssttt, pg td ko dgr radio & isu lagu raya...menangis aku dlm kete tang caller yg cerita, arwah bapa dia suka lagu "1 hari d hari raya" (m.nasir) tp bl anak2 lyn & dia marah....pdhal dia siap joget2 d dapur bl lagu tu on......odw blk pn ada ulangan & sekali lagi aku menangis.....syahdunya sgt.......

**menangis**

~│CatWoman│~ said...

amm : hehehehe... kiranya umah ko adalah 'kepala' la kan.. huhu..untung mek.. amart pun org klang gak..

aku x dengar pulak.. tapi bab lagu raya ni memang syahdu la bile dengar kan... =)