Wednesday, December 7, 2011

ko kenapa der?

assalam uols...


mula2 I rasa macam takmo cite. tapi cite gak la..biar jadi iktibar. takde niat nak singgung perasaan sesape okeh. just nak sharing. harap kite lebih aware pasni. 

ari senin lepas, pagi2 masa I dukung Hanny nak hanta gi skool, I rasa badan dia panas giler. demam la tu kan? musykil gak, padahal baru je dia baik demam last 2 weeks aritu. so I decided bawak dia gi klinik pagi2 tu.

I bawak dia gi klinik yang dekat ngan taman kitorang ni je, sebab awal pagi lagi. kalau nak gi bawak dia jumpa paed, lambat pulak, dia bukak kul 9. tu pun kena menunggu dia abes wat ward round dalam kul 10 baru laa ley jumpa dia. biasanya, kalau pegi klinik dekat taman I ni, I akan check dulu ngan assistant clinic tu whether yang in- charge tu memang in - house doctor or lock-um doctor.

sebab I penah terkena dulu, masa I suspek kena denggi, I gi klinik ni lah. bila suspek denggi, of coz kena amik darah kan? I pun ok jelah. hulur tangan... ko nak tau doc lock-um ni amik darah aku camne? dia guna SYRINGE 18G ok! gile nak mamps ke ape kan? sengal betul jantan ni (ye, doc muda ni lelaki..).. ko ingat aku ni apa? alangkan kucing pun aku tak sedut darah guna syringe tau!

dah la cucuk banyak2 kali, padahal aku rasa vein aku ni paling senang nak jumpa. clear giler. tapi dia bersusah payah mencucuk. adeh. tu takpe la lagi... sekali bila dia dah siap sedut, dia boleh terbangang2 tanya assistant, nak isi darah aku tu dalam tube mana satu... " saya nak isi dalam blood tube hijau ke merah?" umak aiii... masa ni I dah menyirap. ko ni camne grad ye? ko human doc ok, jangan la main2 der!

tapi masa tu I sakit kan. so tak larat n tak kuasa nak pi lecture doc muda tu. kalaupun I tak sakit, I malas gak nak komplen2, kang depa ni bukan boley terima pun. yelah, diorang tu DOCTOR kannnn  ;))

ok, tu pengalaman pertama I ngan doc lock - um ni.

last Monday, I accidentally terkena lagi ngan doc yang sama nih. terkejut gak masa bukak2 je pintu consultation, dalam hati I cakap "alamak, doc ni lagi?!"

huhu. nak taknak masuk jelah. takkan nak patah balik. kurang sopan pulak kan.

pendekkan cite, doc ni check Hanny. I dah bagitau history pasal Hanny ni. dia baru je panas pagi tadi. malam tadi ok. tapi doc ni tanya lagi soalan sama. eh, ko pekak ye? ok takpe, layan lagi. pastu dia tanya I, ada berak2 ke muntah2 ke? I cakap past few days memang ada diarrhoea sikit, tapi 2-3 kali je. muntah takde. then dia tanya lagi sambil tekan2 perut Hanny, berapa kali dia berak?

kalau korang, korang rasa ape? 

aku rasa macam nak blah time tu gak. apelah dia ni, agaknye time aku sibuk bagitau dia patient history, fikiran dia ke mana tah melayang agaknye. ingat awek dia kat spital kot. huhu

siap dia check Hanny, I request nak mintak ubat tuk spur I ni. I bagitau nak diclofenac sodium 150mg tu. doc lock - um ni boleh cakap, "kak, diclofenac ada 50mg je, mana ada 150mg..."

I jawab balik, " takde? abes aritu doc N**** bagi saya yang 150mg tau.." 

"oh ye? nanti saya check ye kak.. kalau ada nanti saya bagi.."

ok fine.

masa assistant clinic panggil we ols nak bagi ubat, assistant tu bagi I ubat yang I nak. tapi kan, kat prescription tu tulis; 1 tab TID.. (3 times a day)

TID?????

nak aku mati cepat ke haaaa? agak2 la doc, ni diclac 150mg tau.. jahanam buah pinggang ngan hati aku.

sumpah pasni aku memang banned abes doctor lock - um ni. seriyes tak paham, ko ni REAL DOCTOR ke? 




No comments: